Jérôme Angust is suffering from a flight delay. To pass the time, he reads the newspaper, but an unexpected interlocutor engages him in conversation despite his clear resistance. This person is called Textor Texel, an insufferable individual who won’t stop telling him the most delirious stories. However, something beyond the airport wait connects these two individuals: a common enemy, a silent and invisible killer seeking justice. «Cosmétique de l’Ennemi» (Cosmetics of the Enemy) became a major literary event in the autumn of 2001 in France, where a print run of 150,000 copies sold out within the first week.
Director’s commentary: Jerome Angust is a business executive on a business trip who will experience one of his worst nightmares: being bewildered by the voice and presence of Textor Texel, a man with serious personality issues (and scruples). «Cosmetics of the Enemy» is a brilliantly written play with a lot of humor, in which the verbal duel between its protagonists showcases the intelligent construction of the plot. The play invites us to delve into the darkest aspects of our personality and raises a reflection: Are we the masters of our actions, or do we have an inner enemy that leads us at its whim?
Críticas en Argentina:
Carlos Pacheco para La Nación.
Cecilia Absatz para Revista Noticias.
Luis Mazas para Revista Veintitres.
Fabián D´Amico para Mundo Teatral.
Cecilia Mel para El Leedor.
Araceli Otamendi para Revista Archivos del Sur.
Héctor Puyo para Télam.
Hugo Bab Quintela para FM Palermo.
Jazmín Carbonell para A través de la Mirilla.
Críticas internacionales:
«El genio de Amelie Nothomb nos da la llave de la última puerta de un subconsciente cargado de dramas.Y sin embargo no queda más remedio que reír. ¡Qué bendición, en estos tiempos que corren!» (Le Parissien).
«Imposible aburrirse con esta escritora. No se trata de originalidad, sino de talento.»(Paris Match).
«Un festín de lucidez y humor. Un texto perfectamente calibrado y desengrasado, una suerte de elegante caricatura» (Le Monde).
«Un descenso a los infiernos en un relato desopilante» (F. Gaignaílt, Elle).
«Una pequeña obra maestra de hilarante crueldad” (L´Événement).
«Un universo claustrofóbico, onírico y alusinante. Excelente!» (Diario El Mundo, España).
«Acontecimiento de los que justifica salir de casa» (Canarias 7, España).
.
FUNCIONES:
2011: EL CAMARIN DE LAS MUSAS, Buenos Aires
FICHA TECNICA:
Autor: Amelie Nothomb
Actúan:
Gonzalo Jordán
Florencio Laborda
Fernando Carlos (video)
Diseño de vestuario y escenografía: Patricio Orozco
Realización de escenografía: Nomen Design
Fotografía: Federico Zampaglione
Diseño gráfico y web: Comunicación Global
Video: Intelygo
Grabación de voz en off: Inaudito
Prensa: Duche & Zárate
Traducción, Adaptación y Dirección: Patricio Orozco